הפרטים מאחורי הסרט "21"
כללי
בשנת 2008 עלה בקולנוע הסרט "21" וכבר בתחילתו מציגים היוצרים שהוא בהשראת ארועים אמיתיים.
הארועים הם קבוצת הבלקג'ק של אוניברסיטת MIT בבוסטון ארה"ב, כשהדגש הוא על קבוצה.
הקבוצה של MIT לא המציאה את המשחק הקבוצתי אלא מימשה אותו ברמה גבוהה, כי איזכור למשחק קבוצתי, עם אותם עקרונות פעולה, כבר מוזכר בספר Million Dollar Blackjack של Ken Uston משנת 1981 ושכבר כמה שנים הוא משחק בשיטה זו.
הסיפור והסרט הם שבמהלך שנות ה 90 התקבצה קבוצת סטודנטים מאוניברסיטת MIT שבבוסטון ויישמה שיטת משחק מנצחת. יש שאומרים שהיו כמה קבוצות לאורך השנים, כבר מאז שנות ה 80', אבל הקבוצה שהתקבצה בתחילת שנות ה 90 היא זו שצברה פרסום.
הסיפור שלהם מובא בספר בשם Bringing Down the House שכתב הסופר Ben Mezrich ויש גם את הדוקו הזה שמספר על עוד זוויות של הקבוצה ואגב, זה הדוקו שהדליק אותי על ספירת קלפים והתחיל אצלי הכל.
אמנם יש כמה אי דיוקים טכניים בסרט "21", ודיברנו עליהם בסרטון הזה אבל העקרון בגדול תואם את המציאות.
סוגי הקבוצות והמשחק הקבוצתי
שני סוגי קבוצות
כשמסתכלים על קבוצה, צריך להפריד בין שני סוגים,
הסוג הראשון מדבר על קבוצה של שחקנים בודדים, שכל אחד משחק בפני עצמו, אבל יכולים לאחד את התקציב של בודדים לתקציב אחד גדול יותר, מה שמאפשר להם לשחק על סכומים גדולים יותר (תוחלת רווח גבוהה יותר) מאשר אם היו פועלים לבד, וזאת מבלי להעלות את הסיכון. הרעיון דומה לרעיון של משחק על כמה ידיים במקביל על ידי אותו שחקן כך שישמור על תוחלת רווח רצויה ויוריד השונות/סיכון, אבל זה כבר נושא למאמר נפרד.
ועדיין,
כל שחקן משחק בפני עצמו וצריך לשנות את גובה ההימור בהתאם לספירה (הבסיס לספירת קלפים) והקזינו יודע את זה. זה מה שבתי הקזינו מחפשים בשביל לזהות סופרי קלפים ולאסור עליהם לשחק.
ומה שקורה זה שלאורך זמן השחקנים מזוהים וכבר מתקשים מאוד לשחק.
ואז עלתה שיטת המשחק בקבוצות, אבל בתחפושת קצת שונה.
הסוג השני של קבוצות, מחלק תפקידים שונים לחברי הקבוצה בשביל לפרק את ספירת הקלפים לחלקים שונים בתקווה שהקזינו לא יחבר בין חברי הקבוצה (או החלקים השונים במשחק) והרעיון הוא שיש חברים בקבוצה שיושבים במגוון של שולחנות, משחקים לפי האסטרטגיה הבסיסית, סופרים קלפים (במקרה שלהם הספירה הייתה לפי שיטת ה Hi Lo) ומהמרים את המינימום של השולחן באופן עקבי (ולא מעלים או מורדים ההימור) והם נקראים Spotters או Counters.
איך עובדת השיטה של משחק קבוצתי
כאשר ה Spotters מזהים ספירה גבוהה, הם יסמנו לשחקן הגדול (Big Player) לבוא, הוא יישב ויהמר בסכומים גבוהים עד שהחבילה תיגמר או שהספירה תרד ואז יעזוב את השולחן.
אחרי שעזב השולחן הוא יחפש שותף אחר בקבוצה שיסמן לו על שולחן עם ספירה גבוהה, ישב, יהמר בסכומים גבוהים עד שגם פה החבילה תיגמר או שהספירה תרד וחוזר חלילה.
מה ראה הקזינו? שחקן שיושב ומהמר על סכומים קטנים באופן קבוע, בלי לשנות אותם ובנפרד ובלתי תלוי ממנו יש שחקן שמתיישב, מהמר גבוה לכמה ידיים והולך, גם אם עושה את זה בכמה שולחנות באותו הערב.
מה גם שבגלל שהקזינו רואה שחקן "קופץ" בין שולחנות הוא יניח שהשחקן לא סופר קלפים כי קשה עד בלתי אפשרי לספור כמה שולחנות במקביל כשאתה זז כל הזמן.
מה הרוויחה הקבוצה? הימורים גבוהים במצבים בהם יש יתרון גבוה לקבוצה (למשל לא ישחק בספירות שליליות) ולעומתו ה Spotters שאמנם משחקים עם יתרון שלילי אבל כיוון שבסכומים קטנים, ההשפעה מתבטלת לעומת המצבים והסכומים הגבוהים שבהם משחק ה Big Player.
אגב, אם תשימו לב אז יש מקומות שעל השולחן יש שלט שאומר No Mid Shoe Entry, כלומר אסור להכנס למשחק באמצע ה Shoe אלא רק בשלב של ערבוב הקלפים.
המטרה של שלט זה היא בדיוק בשביל למנוע מצבים כמו זה או כמו Wonging.
כוכבית – אמנם השלט אוסר על כניסה למשחק באמצע אבל לא אוסר יציאה מהמשחק באמצע (למשל אם הספירה מדרדרת).
רק מניח את זה פה.
מאפיינים טכנים של משחק קבוצתי
מאפיינים טכנים
בדוקו מתארים חברי הקבוצה שכשהם חיפשו לגייס אנשים לקבוצה הם חיפשו אנשים שיכולים לשמור על ריכוז לאורך זמן, יסודיים ויוכלו ליישם את השיטה בשלמות ובעקביות.
שימו לב שהם לא חיפשו גאונים מתמטיים (למרות שלא נראה לי קשה למצוא כאלו ב MIT...)
גם פה שם המשחק הוא ריכוז והתמדה.
איך לשחק יד? כל האפשרויות של האסטרטגיה הבסיסית
לספור ספירה מתגלגלת והמרה לספירה אמיתית
כמה להמר לפי מדרגות הספירה
האם לשחק לפי האסטרטגיה הבסיסית או לחרוג ממנה על בסיס ה Illustrious 18
על זה צריך להוסיף, לסמן לשחקנים לבוא לשולחן, לחפש סימונים שיאותתו לשחקן הגדול לבוא לכאן ולא לשם וכל שאר הסחות הדעת בקזינו
בקיצור הרבה מאוד פעולות קטנות שכל אחת מהן לא מורכבת אבל השילוב הוא מה שהופך את זה למורכב
כאמור יש סוגי שחקנים שונים עם תפקיד שונה בקבוצה כך שהכישורים והידע שלהם הוא שונה בהתאם לתפקיד.
למשל ה Spotters רק צריכים לספור, לדעת אסטרטגיה בסיסית ואיך להעביר סימנים, כמו למשל לסמן ל Big Player שיבוא, מה הספירה וכו'.
ואם יש כמה שחקנים גדולים במקביל? אז בכלל אפשר לייצר רווחים יפים.
אבל הם לא צריכים לזכור את מודל ההימור, החרגות מהאסטרטגיה הבסיסית וכו'.
ה Big Player צריך לדעת הכל, רק ששימו לב שכיוון שה Big Player משחק רק במצבים בהם יש לו יתרון, יש מצבים מתוך טבלה ה Illustrious 18 שלא צריך לדעת (למשל בספירות שליליות או מצבים אחרים שהוא לא ישחק בהם).
גם התפקיד שכל אחד ממלא בקבוצה התאים לאופי, לשקטים יותר התאים תפקיד ה Spotters ואילו לתפקיד ה Big Player התאים אופי יותר מוחצן.
ה Spotters גם צריכים לדעת מתי לסמן ל Big Player לבוא. למשל Ken Uston בקבוצות שלו קבע שה Big player יכנס בספירה אמיתית של 2 ומעלה, כך שיש הבדלים בספירה המתגלגלת שבהן יש לסמן לו לבוא בתלות במספר החבילות שנותרו למשחק, למשל במשחק על 6 חבילות ממליץ Uston:
ספירה מתגלגלת מספר חבילות משחק ששוחקו ספירה אמיתית בה ייכנס השחקן הגדול
13 0.5 2.4
12 1 2.4
11 1.5 2.4
10 2 2.5
8 2.5 2.3
7 3 2.3
6 3.5 2.4
5 4 2.5
כאשר ה Big Player מתיישב הוא צריך לדעת מה היא הספירה המתגלגלת ובסרט הם משתמשים במילות קוד.
יש עוד אפשרויות כמו למשל דרך ערמות הז'יטונים, למשל ערמה שמאלית לעשרות וערמה ימנית לבודדים, או לפי הערך של הז'יטונים וכו'
כל שיטה מקובלת כל עוד היא עובדת.
גורילה
שיטת משחק נוספת שמדבר עליה Uston היא עם "גורילה".
כאמור השיטה שהקבוצה מ MIT יישמה מדברת על בעלי תפקידים בקבוצה שהם רק סופרים וכאלו שהם השחקנים הגדולים (Big Players).
העניין הוא איך אתה גורם לקזינו לחשוב שהשחקן הגדול לא קשור לאף אחד ולא סופר בפני עצמו?
לטובת זה המציא Uston את ה"גורילה".
העיקרון הוא שיש שחקן שמגיע כאשר מסמנים לו, אבל לא עוקב אחרי המשחק, מדבר עם הצוות, שותה אלכוהול (איסור גדול אם רוצים להיות מרוכזים במשחק) ועושה בערך הכל חוץ מלשים לב למשחק.
אז איך הוא יודע איך לשחק? ה Spotter מסמן לו הכל. כמה להמר, בכמה ידיים, איך לשחק היד וכו'.
בואו ניקח את זה לשלב הבא, יש שני Spotters בשני שולחנות והגורילה קופץ בין שולחנות ומהמר סכומים גדולים בשולחן שמגיע אליו.
אם הספירה יורדת, הוא "משחק אותה" עוזב לרגע הולך לדבר עם מישהו או כל סיבה אחרת, כיד הדמיון הטובה, להפסיק לשחק עד שהספירה תשתפר או עד שיקבל סימון משולחן אחר.
המסר שהם רצו להעביר לקזינו הוא שהגורילה הוא בכלל מהמר מהשורה שמשחק על סכומים גבוהים ולא סופר קלפים וגם אם כן, אז לא באופן עקבי.
ההסוואה המושלמת.