top of page

מכונות מזל (Slot Machines)

כללי

אלברט איינשטיין אמר פעם שהדרך היחידה לצאת מורווח מהקזינו היא לא להכנס לשם.

אם יש מקום בו זה נכון אלו מכונות המזל.

בעבר היה מדובר על גלגלים מכניים עם תוצאות שהיו צריכות להסתדר בשורה עם שילוב מסויים בשביל לנצח והיום המשחקים הם עם אותו רעיון רק שממוחשבים לחלוטין.

ובכלל בעבר, כשהגלגלים היו פיסיים, מאחורי כל גלגל היו חריצים וכאשר החריץ ננעל על המעצור שלו הגלגל היה עוצר והיו נוצרים השילובים ומכאן השם Slot Machine (Slot = חריץ).

אופן פעולת המכונות ומהלך המשחק

מכונות המזל בנויות מכמה גלגלים שעל כל גלגל יש כמה צורות.

השחקן משלשל כסף למכונה (בין אם מטבעות ובין אם בכרטיס שחקן) ולוחץ על כפתור ההפעלה (זה שכתוב עליו Spin). המכונה מסובבת הגלגלים עד שנעצרת ותבנית/שילוב הצורות בין הגלגלים השונים מייצרת את תוצאת הסיבוב.

אם התקבלה תוצאה שמוגדרת כנצחון ויכולה להיות שורה של צורה זהה, מסלול בין הגלגלים של צורות עם חוקיות מסויימת או כל שילוב אחר שמתכנן המכונה קבע כזכיה, אז משולמת הזכיה לשחקן בין אם ככסף, טעינה לכרטיס השחקן או תדפיס מהמכונה שאפשר לשחק איתו שוב או לפדות בקופה.

 

עיקרון הפעולה של מכונות המזל הוא מחולל מספרים אקראיים (Random Numbers Generator- RNG) שמשפיע על השילובים השונים האפשריים. אז נכון ואין באמת דבר כזה מחולל מספרים אקראיים במחשבים כי בסוף המחשב פועל לפי אלגוריתם ומוציא תוצאות לפי הנוסחאות שבאלגוריתם.

אבל האלגוריתם מייצר תוצאות שקשה למצוא בהן חוקיות וקשה לנבא מה יהיה המספר או התוצאה  הבאה.

בקיצור אקראי...

 

אחת הדרכים של המכונות להתמודד עם אנשים שמנסים לנבא את התוצאה הבאה באלגוריתם היא לייצר תוצאות גם כשהן לא משפיעות על תוצאת המשחק והאלגוריתם מייצר תוצאות כמה פעמים בשניה.

כלומר, האלגוריתם מייצר תוצאות ברצף, בין אם המשחק פועל ובין אם לא, כך שכשאר מגיע שחקן למכונה הוא "נופל" עליה באיזשהו שלב של האלגוריתם ואז כמעט בלתי אפשרי לחזות מה תהיה התוצאה הבאה.

כלומר, המכונה מייצרת מספרים כמה פעמים בשניה וקובעת את סדר התוצאה של ההגרלה, וכאשר השחקן לוחץ על הכפור שמתחיל סיבוב ההימור, אחת התוצאות של האלגוריתם קובעת את תוצאת הסיבוב.

בגלל שהכל ממוחשב אז תוצאת הסיבוב נקבעת כמה חלקיקי שניות אחרי שהשחקן לחץ על כפתור, כל יתר הזמן עד שתוצאה "ננעלת" בתצוגה הוא משחק גרפי של התצוגה.

במכונות המזל יש על פי רוב בין 3-5 גלגלים כשבכל גלגל יש כמה עשרות של צורות שמופיעות עליו במספר שונה של פעמים, בהתאם לצורה.

שילוב של צורות במבנה מסויים בין הגלגלים מייצר זכיה.

 

כאשר השחקן מכניס את ההימור לוחץ על כפתור ה Spin המכונה אוספת מספרים ממחולל המספרים האקראיים ומייצרת את שילוב התוצאות לכל גלגל ומכאן גוזרת האם יש זכיה או לא.

 

זה הכל. לא צריך כישורים או ידע מיוחד מעבר לשרירי אצבעות חזקים בשביל ללחוץ על כפתור.

 

גם משחקי המזל, כמו יתר משחקי הקזינו מבוססים על הסיכוי לזכות (והתמורה בגין נצחון) והחוקים של המכונה הם אלו שיכתיבו את היתרון של הבית (שגם כאן תמיד קיים) ואת תוחלת הרווח לקזינו.

דוגמה למודל של מכונות מזל

אהבתי את ההמחשה פה אז נמנף אותה,

נניח ויש מכונה עם שלושה "גלגלים" (בין אם פיסיים ובין אם וירטואליים) ובכל גלגל יש מספר אפשרויות שונה לפי התצורה הזו:

                      גלגל I     גלגל II     גלגל III 

אפשרות 1         1           2              1

אפשרות 2         2           2              3

אפשרות 3         3           3              3

אפשרות 4         4           4

אפשרות 5                      5

 

מה שאומר שיש לנו סך של 60 אפשרויות (4 בגלגל הראשון, 5 בשני ו 3 בשלישי).

יש 3 אפשרויות לזכיה:

כל פעם שמופיע 2,2 ברצף כלשהו

רצף של  3,3,3 בכל הגלגלים

המספרים 1,2,3 בסדר כלשהו

הטבלה הזו מציגה את סך האפשרויות ולפי צבעים את אפשרויות הזכיה השונות:

איך מכונות מזל עובדות

וזו טבלת התשלומים:

תוצאה   מס' אפשרויות    תשלום    תוחלת הרווח

   22             6                 1:1               0.10

  333            2                10:1              0.33

1,2,3            8                 2:1               0.27

הפסד           44                1:1-              0.73-

סך הכל                                                 3.3%-

כלומר,

לאפשרות הראשונה, יש 6 שילובים בהם מופיע רצף כלשהו של 2,2, והתשלום הוא 1:1.

האפשרות השניה היא רצף של הספרה 3 בכל הגלגלים, ויש 2 קומבינציות כאלו, והתשלום הוא 10:1

והאפשרות השלישית היא הספרות 1,2,3 בכל סדר כלשהו עם תשלום של 2:1.

 

כמובן שלא נוכל להציע פרס גבוה ככל שיהיה לתוצאה של 2,2,2 כי אין כזה שילוב ואז זו תהיה רמאות.

המשחק שהוצע מעלה מייצר לבית יתרון של 3.3%

תרומת מכונות המזל להכנסות הקזינו

לפני שמתיישבים ליד מכונה צריך גם לזכור שחוץ מתוחלת הרווח שיש בכל סיבוב, ושיכולה להיות גבוהה או נמוכה ביחס למשחקים אחרים, יש גם את מספר הסיבובים בפרק זמן שהוא גבוה ביחס למשחקים אחרים.

למשל, אם סביר שתראו כ 60 סיבובי רולטה בשעה או כ 100 ידיים של בלקג'ק, במכונה אתם יכולים לסובב מאות סיבובים בשעה כך שגם עם סכום הימור נמוך, עדיין ההפסדים לשעה הם משמעותיים.

בשביל לזרז המשחק נולד ה Autoplay, קובעים גובה הימור לסיבוב ומספר סיבובים מבוקש והמכונה מריצה את הסיבובים ברצף, ככה שלא צריך אפילו ללחוץ על כפתור ההפעלה.

 

ובכלל, בגלל שקוד המכונה והעיצוב של המשחק לא זמינים לקהל, שלא כמו משחקי שולחן שהחוקים ידועים, אז בלתי אפשרי לנתח המכונה על מנת לדעת מה תוחלת הרווח לשחקן או מה היתרון של הבית, אלא להסתמך על הצהרת היצרן.

אבל עדיין, כלל אצבע הוא שככל שגובה ההימור גבוה יותר, ככה היתרון של הבית קטן יותר.

למשל היתרון של הבית בסיבוב על 0.1$ יהיה גבוה יותר לעומת סיבוב של המכונה על 0.5$.

 

לפי הדיווח של ה Gaming Control Board Reports בנוואדה, ארהב, בשנת 2023, כ 70% מהכנסות הקזינו הגיעו ממכונות המזל (לעומת אגב 25% בלבד ממשחקי שולחן)

וזה לא רק ב 2023, אלו מספרים שחוזרים על עצמם לאורך שנים.

ובסטריפ של ווגאס? המכונות אחראיות על 60% מהכנסות בתי הקזינו (36% מההכנסות הם ממשחקי השולחן).

אז מה כן יש?

לכל מכונה מוגדר מה ההחזר לשחקן (שזו תמונת הראי של היתרון של הבית), למשל החזר לשחקן של 97% אומר שעל כל 100 יורו שיהמר השחקן, הוא יקבל בחזרה 97 יורו (יתרון של 3% לבית).

אם אנחנו זוכרים שההחזר הזה מבוסס על הסיכוי לזכייה והתשלום בגין זכיה, אז המכונה מתוכנתת ככה שהיא תעמוד באחוז זה.

יש סצנה בסרט "קזינו" שבה דה-נירו שמשחק את מנהל הקזינו גוער באחד העובדים שלא עצר מכונות ששילמו את הסכום המרבי 3 פעמים בעשרים דקות ויודע להגיד שהסיכוי לזכיה כזו (לזכות בג'קפוט) הוא 1:1,500,000 במכונה עם 4 גלגלים.

כוכבית – אם יש סך של 1,500,000 אפשרויות בארבעה גלגלים זה אומר שבכל גלגל יש 35 אפשרויות. כי

35 X 35 X 35 X 35 = 1,500,625

וכנראה יש רק אפשרות אחת לזכות בפרס הגדול.

 

אז אולי מישהו רימה את הקזינו. אבל גם אולי לא כי הסיכוי אולי נמוך אבל לא אפס וגם העובד באותה הסצנה עונה לו "זה קזינו, אנשים זוכים לפעמים...".

בקיצור, זה אקראי לחלוטין ולא ניתן לחיזוי

 

כיוון שמכונות המזל הן יצרן ההכנסות הגדול ביותר של הקזינו, הושקעו משאבים במטרה להפוך את המכונות ליצרניות כסף גדולות יותר.

בספר Addiction by Design משנת 2012, ובמאמר הזה יש את שני הגרפים האלו:

איך מכונות מזל מרוויחות כסף מתוך  Addiction by Design

השמאלי מתאר את המכונות הישנות בהן המכונה "מרוקנת" את השחקן מהר עם זכיה גדולה איפהשהו באמצע הדרך.

הגרף הימני מתאר את המכונות החדשות, בהן השחקן מבלה יותר זמן ומפסיד את כספו לאט יותר. יש פיקים של זכיה, מה שגורם לשחקן להאמין שהוא זוכה קצת כל פעם והנה עוד מעט הוא יקח את כל הקופה, אבל הסוף הוא בלתי נמנע.

 

בגלל שמדובר על מחשב שמייצר מספרים אקראיים ברצף, כל לחיצה על הכפתור מתחילה מחדש את הסיבוב, ככה שהסיכוי לנצח בסיבוב הוא זהה בין סיבובים. ואין דבר כזה "שאם כמעט ניצחתי בסיבוב הקודם אז עכשיו אני בטוח לוקח".

 

מאוד מקובל אגב, שבתי קזינו, בין אם פיסיים ובין אם וירטואליים יציעו סיבובי משחק מתנה על מכונות המזל כמענק כניסה לקזינו, רק שזה יהיה כנראה על גודל מטבע הנמוך ביותר האפשרי ומספר סיבובים מוגבל.

השיטה לנצח מכונות מזל

אין כזו, זה אקראי. הלאה.

האם אפשר לרמות במכונות המזל?

בעיקרון כן, יש סיפורים שאנשים הצליחו לעשות זאת, אבל ככל שהטכנולוגיה מתקדמת יותר וההגנות על התוכנות מתקדמות יותר עם הבטחון בקזינו זו הופכת למשימה מורכבת הרבה יותר.

bottom of page